اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۱۴۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۶ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - 25 August 2019
رییس سازمان شیلات خبر داد: 
رییس سازمان شیلات ایران خبرداد: در هفته دولت 113 طرح با ظرفیت 5500 تن و اعتباری بالغ بر 2/9 میلیارد ریال به بهره برداری می رسد که  افتتاح این طرح ها 2 هزار و 700 نفر اشتغال زایی صورت می گیرد.

بهره برداری از 113 طرح شیلاتی در هفته دولت خبرنگار:وجیهه مرادی

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، نبی الله خون میرزایی رییس سازمان شیلات ایران در نشست خبری به مناسبت هفته دولت با اشاره به اینکه شیلات ایران با وجودتمام تحریم ها افزایش تولید و اشتغال را داشته است،گفت: در هفته دولت 113 طرح با ظرفیت 5 هزار و 500 تن و اعتباری بالغ بر 2/9 میلیارد ریال به بهره برداری می رسد.

وی افزود: با افتتاح این طرح ها 2 هزار و 700 نفر اشتغال زایی صورت می گیرد.

خون میرزایی در ادامه با اشاره به عملکرد روبه رشد شیلات ایران در 4 دهه گذشته، گفت: شیلات ایران توانسته تولیدات خود را از 32 هزار تن در 4 دهه گذشته به بیش از یک میلیون 200 هزار تن برساند وهمچنین متناسب با نیاز جامعه برنامه های را تا پایان سال اجرایی می نمایید.

رییس سازمان شیلات ایران در ادامه توجه ویژه به سرمایه انسانی را در حوزه تحقیقات و پژوهش مهم دانست و گفت: تقویت همگرایی و هم افزایی، بومی سازی دانش فن آوری، ایجاد اشتغال و اصلاح مصرف سالانه ماهی در دستور کار قرار دارد.  

وی در ادامه با اشاره به صادرات 527 میلیون دلار در سال گذشته، گفت: خوشبختانه شیلات ایران در تراز تجاری توانسته به 456 میلیون دلار برسد که رتبه نخست خاورمیانه را داریم.

خون میرزایی در ادامه هدف سازمان شیلات را رسیدن به امنیت غذایی دانست و گفت: سال گذشته سرانه مصرف ماهی در کشور 12 کیلو گرم بوده که امسال نیز با شعار کشاورزی پایدار، رونق تولید و امنیت غذایی در راستای افزایش مصرف سرانه اقدام خواهیم کرد.

رییس سازمان شیلات ایران در ادامه تصریح کرد: پیگیری رفع موانع تولید در دستور کار مدیران شیلات قرار گرفته و در همین راستا نیز در جهت جبران خسارت سیل اخیر اقدامات لازم صورت گرفته است.

500 میلیون تخم ماهی چشم زده در کشور مورد نیاز است

رئیس سازمان شیلات ایران درادامه با اشاره به اینکه واردات تخم ماهی چشم زده تنها از شرکت‌های فرانسوی و اسپانیایی نیست، گفت: از همه واردکنندگانی که بخواهند واردات تخم ماهی چشم زده انجام دهند استقبال می‌کنیم و هیچ محدودیتی در این رابطه وجود ندارد.

خون میرزایی ادامه داد:‌ در حال حاضر مراکز اصلاح نژاد تخم ماهی چشم زده در دستور کار قرار گرفته و دو مرکز اصلاح در مازندران و یک مرکز اصلاح نژاد در لرستان وجود دارد و همچنین 30 مرکز تولید تخم ماهی چشم زده در کشور فعال است که سال گذشته 150 میلیون عدد از این نوع تخم تولید کردند.

وی با بیان اینکه نیاز کشور به 500 میلیون تخم ماهی چشم زده است،‌گفت:‌ با توجه به کمبود تولید در کشور مجبور به واردات هستیم  علاوه بر آن اگر واردات صورت نگیرد رقابت ناسالمی در بین تولید کنندگان محدود کشور ایجاد خواهد شد.

رئیس سازمان شیلات ایران در ادامه مهم ترین مشکل اتحادیه ها را هم صدا نبودن آنها دانست و گفت: هر کدام از آنها حرف خودشان را می‌زنند و اصلا مشخص نیست آنهایی که مسائلی را رسانه‌ای می‌کنند آیا مسئولیت قانونی دارند یا خیر؟ که ما به دنبال همسو کردن اتحادیه های قانونی در کشور هستیم.

توقف فعالیت 16 فروند کشتی متخلف صید ماهی فانوس دریایی در جنوب

خون میرزایی در ادامه با اشاره به وضعیت وضعیت صید فانوس ماهیان،‌گفت:‌ فعالیت 16 فروند کشتی متخلف صید فانوس ماهی در جنوب متوقف شد.

رئیس سازمان شیلات ایران  در ادامه گفت: درحال حاضر 90 فروند کشتی در دریای جنوب برای صید  فانوس ماهیان مطابق با برنامه در حال فعالیت هستندکه صید این ماهیان در  بین آب‌های بین‌المللی ایران و عمان و در عمق 200 تا 800 متری انجام می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه بر اساس مطالعه‌ای صورت گرفته ذخایر ماهیان 900 هزار تن برآورد شده که در برنامه سالانه اجازه 200 هزار تن برداشت را دادند که سال گذشته کمتر از 22 هزار تن صید داشتیم.

رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه بر اساس مطالعات مرکز تحقیقات می‌توانیم ناوگان صید فانوس ماهیان را افزایش دهیم، گفت:‌ مفهوم آن این نیست که چشم خود را به تخلفات ببندیم.

خون‌میرزایی گفت:‌کنترل‌های آنلاین استقرار ناظر معین و اعمال ضوابط از کارهایی است که می‌توانیم برای کنترل تخلفات در صید فانوس ماهیان جنوب داشته باشیم.

وی در ادامه عنوان کرد: 65 کشتی ایرانی و 50 کشتی غیر ایرانی همچنان در دریا فعالیت می‌کنند که بیشتر آنها به صورت اجاره به شرط تملیک استفاده می‌شوند.

فعالیت 126 مزرعه تولید ماهیان خاویاری در 20 استان کشور

رئیس سازمان شیلات ایران در ادامه با اعلام این خبر که تولید ماهیان خاویاری از برنامه ما جلوتر است، گفت: ایران با سرمایه‌گذاری‌های مناسب توانست تکثیر طبیعی ماهیان خاویاری را انجام دهد و به تولید خاویار دست پیدا کند.

خون‌میرزایی با بیان اینکه 126 مزرعه در 20 استان کشور در حال فعالیت است، گفت: برنامه شیلات توسعه ماهیان خاویاری است و افق‌های خوبی دارد به طوری که در سال 97 شش تن خاویار پرورشی استحصال کردیم که طبق برنامه قرار بود 4 تن تولید شود.

رئیس سازمان شیلات ایران در ادامه با اشاره به صادرات 5 میلیون دلاری خاویار گفت:‌پیش‌بینی می‌کنیم تا سال 1400 به میزان 40 تن خاویار و 5 هزار تن گوشت خاویار و در سال 1404 به میزان 100 تن خاویار و 10 هزار تن گوشت خاویار برسیم.

خون‌میرزایی در ادامه پرورش ماهی در قفس فرصت بسیار مناسبی برای افزایش تولید در بخش شیلات دانست، گفت: در این زمینه مطالعه و پهنه بندی لازم انجام شده اما برای هر تن تولید نیاز به 30 تا 35 میلیون تومان سرمایه‌گذاری نیاز است که این هزینه باعث شده تا سرمایه گذاری کمتری دراین بخش صورت گیرد.

وی در ادامه با اشاره به تولید 14 هزار تنی ماهی در قفس در سال گذشته، افزود: پیش‌بینی می شود تولید پرورش ماهی در قفس تا پایان سال 98 به 200 هزار تن برسد.

صدور مجوز پرورش تیلاپیا به 4 استان

خون‌میرزایی با بیان اینکه واردات تیلا پیا به صورت محدود انجام می‌شود،؛گفت: با توجه به تکثیر مناسب این نوع ماهی‌ها می‌تواند در سبد خانوار قرار بگیرد.

وی افزود: مجوز پرورش این نوع ماهی در 4 استان خراسان، یزد، سمنان و قم از سوی سازمان محیط زیست صادر شده و ما باید فرصت‌هایی را که پرورش این نوع ماهی ایجاد می‌کند نیز در نظر بگیریم و اینکه این ماهی مهاجم است یا نه در حوزه سازمان محیط زیست است.

پرورش ماهی در قفس در استانهای غیر ساحلی ادامه خواهد یافت

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال خبرنگار عصرپرس مبنی براینکه وضعیت پرورش ماهی در قفس در استانهای غیر ساحلی چگونه است؟ و علاوه بر آن نیز وضعیت بیمه صیادان به کجا رسید، گفت: پرورش ماهی در قفس در دریاچه پشت سد های کشور اجرایی شده و استان لرستان به عنوان استان پیش رو توانسته موفق عمل کند، علاوه بر آن نیز در استانهای مانند: چهارمحال بختیاری،گلستان، کرمانشاه، خوزستان که استعداد پرورش را دارند ادامه خواهد یافت.

خون میرزایی در ادامه گفت: سال گذشته 4 هزار تن تولید پرورش ماهی در قفس در استان لرستان داشته ایم و طبق برنامه سازمان شیلات این فعالیت ها ادامه خواهد یافت و همچنین به دنبال استفاده از ظرفیت کانال های انتقال آب وزارت نیرو در جهت پرورش ماهی در قفس در اشل های کوچک تر هستیم.

در صورت تامین منابع حق بیمه صیادی از 27 درصد به 17 درصد کاهش می یابد

وی ادامه داد: تمام جامعه صیادی کشور از بیمه تامین اجتماعی برخوردار هستند اما تلاش داریم با تامین منابع نرخ بیمه صیادی از 27 درصد به 17 درصد کاهش دهیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: